Lassen

Lassen aan een geklonken reddingssloep

 

Uitvoerder: Joram Lehmann ScheepsrestauratieSloeprenovatie - Scheepsrestauratie Joram Lehman

Koningsdam 1
3011 TN Rotterdam
M: +31(0)6-55716073
E: info@scheepsrestauratie.nl

Tijdsvak: 9 maart februari 2015 - afronding vrijdag 24 april 2015
Tijdsduur: 6 weken
Manuren: 200

Lassen aan een geklonken schip moet voorzichtig gebeuren. Mig of Mag lassen is een techniek die bij het herstel van dit casco gebruikt is. Het voorkomt dat het staal te heet wordt en dat de klinker bevestigingen er onder lijden.

Sloeprenovatie - casco lassen postzegelsReparaties onderwaterschip

Er waren verschillende plekken aan het casco die gerepareerd moesten worden. Op het onderwaterschip zaten “postzegels”. In het herstelwerk zijn deze plekken er uit geslepen en binnen het bestaande huidoppervlak gelast. Deze zgn. ‘postzegels’ zaten aan beide zijden van de sloep. Naar bleek waren dit de oude bevestigingsplekken waarlangs de buis bevestigd zat waaraan drenkelingen zich konden vasthouden.

 

Sloeprenovatie - casco lassen roestnaden 1Sloeprenovatie - casco lassen littekenAan de stuurboordzijde (rechts) bleek een klinknaad voor een deel te veel roest te hebben. Daar aansluitend zat de doorvoer voor het voormalig toilet. Deze doorvoer bleek eveneens niet meer betrouwbaar. Zodoende werd er over een lengte van 2 meter een stuk huid vervangen. Een flink litteken…

 

 

 

Reparaties Potdeksel

De potdeksel van de sloep bleek op 25 plaatsen problemen te hebben met roest. De roest vormde zich tussen de scheepshuid en de potdeksel. In het verleden was dit prima onderhouden door het dicht te kitten. Het proces heeft daardoor niet verder kunnen gaan. Dat het nu op 25 plaatsen bleek te zitten was een tegenvaller. Niet omdat het niet op te lossen was maar onverwachte overschrijding van het geplande budget.
Sloeprenovatie - roest potdeksel

 

Er waren 2 oplossingen mogelijk. De goedkoopste oplossing was het aanbrengen van een zgn. “Rust Compound”, een middel dat door de droge roest geabsorbeerd wordt en van binnen uit het roest proces stilzet, dan wel vertraagd. De andere (duurdere) optie was het open slijpen van de huid net onder de potdeksel. Hierdoor kon aan de binnenzijde het verticale deel van de potdeksel & de roest worden verwijderd. De huid wordt door middel van een nieuwe las weer bevestigd aan het verticale deel van potdeksel.

 

Sloeprenovatie - herstelde potdekselGekozen is voor de duurdere oplossing. Op alle 25 plekken is de potdeksel op deze wijze hersteld. De voorkeur ging uit naar een grondige oplossing. De gedachte daar achter was dat het zonde zou zijn wanneer zou blijken dat de mogelijke oplossing met een ‘Rust Compound’ minder goed bleek te werken dan ingeschat. Daarbij vormde tijd niet het grootste probleem. Het zou een onjuiste uitgave blijken te zijn wanneer de sloep af is en er eerder dan verwacht (en nodig) weer roest problemen zouden ontstaan.

 

 

 

Kimkielen

Aanvankelijk was het idee om kimkielen te bevestigen aan het onderwaterschip. De sloep heeft de neiging redelijk te rollen wanneer er een golf van de zijkant komt. Om dit te ondervangen was het plan kimkielen te plaatsen. Daarnaast zouden de kimkielen het casco extra stevigheid geven, een bijkomend voordeel. Let wel, het betreft van origine roeisloep waar de banken de constructieve stijfheid en stevigheid bepaalden. Uiteindelijk is van het plaatsen van kimkielen afgezien. Daar waren verschillende redenen voor:

  • Het bevestigen over op de bestaande huid zou toch té belastend blijken te zijn.
  • De kimkielen zouden breed en lang worden wat niet fraai en authentiek oogt.
  • Kimkielen van een dergelijk formaat zou het verbruik aanzienlijk doen toenemen.

De verwachte verbetering in vaareigenschappen wogen niet op tegen de nadelen.

 

Sloeprenovatie - lassen kartonnen afdichtingHuiddoorvoeren dichten

De sloep had een opbouw gehad. Hierdoor waren er zowel stuurboord als bakboord openingen waarmee water vanaf de gangboorden doorgevoerd werd via de huid naar buiten. Ook waren er huiddoorvoeren aangebracht voor onder andere het keukentje en andere zaken. De doorvoer van het keukentje bleek afgewerkt te zijn karton (zie foto’s). Een erfenis die tegengekomen werd van 1 van de eerdere eigenaren van deze sloep.

Sloeprenovatie - doorvoeren in de huidAlle bestaande huiddoorvoeren die niet nodig zijn, zijn dichtgemaakt!

 

 

 

 

Waterkerende schottenSloeprenovatie - waterkerende schotten

De sloep, van oorsprong een open geheel, had geen waterkerende schotten. Om de sloep aan te passen naar de eisen van deze tijd zijn er 2 waterkerende schotten aangebracht, ook wel aanvaringsschotten genoemd. Deze vormen compartimenten vanuit veiligheid maar tevens zijn het ruimtelijke afscheidingen. De verdere indeling van het schip zal daar naar ingericht worden.

De schotten zijn op ongeveer 20 plekken vastgelast aan de huid. Daarmee zijn ze nog niet waterdicht. Nadat de binnenzijde in de coating staat zullen de waterkerende schotten waterdicht gemaakt worden met behulp van kit. Dit is niet ongebruikelijk bij het maken van waterkerende schotten.

Ieder compartiment krijgt zijn bilgepomp. Mocht dit nodig zijn dan kan er water weggepompt worden.
Motor fundatie
Er zijn nog aanpassing gedaan aan het casco, deze staan nader toegelicht op de pagina scheepsmotor, klik hier.

 

“Een goed geklonken schip roest vanzelf dicht….”

Uitspraak van C. Romijn – Klinkerbaas Gustowerf (daarna bij RDM) van 11 oktober 1920 tot 12 juni 1944.

FacebookTwitterWhatsAppPinterestDelen

Reactiemogelijkheid is gesloten