Scheepsmotor

Scheepsmotor Peugeot Indenor – XDP 4.90

 

Gegevens scheepsmotor:

  • Merk: Peugeot
  • Type:   XDP 4.90 – Indenor
  • Motornr: 3008171
  • KW:     42
  • PK:      57

Peugeot Indenor – Tekening & datasheet_XDP490
NL – Peugeot Indenor – XDP 4.90 handleiding en modellen XID-XD88-XD4.88-XD90-XD4.90-XDP88-XDP70-XD2-XD2S-XDP4.90-XD2P
Technische gegevens Peugeot Indenor XDP 4.90
NL – Peugeot Indenor Revisie handleiding – XD88-XDP88-XD90-XDP90

Keerkoppeling:

Sloep renovatie versteviging motorsteun stuwdruklagerMotor fundatie
De fundatie voor de motor aan het casco bleek bij nadere inspectie onvoldoende solide bevestigd. Als oplossing zijn er 2 extra dwarsverbanden gelast. Deze dwarsverbanden zitten tevens aan het casco gelast. Hiermee zal de fundatie meer stijfheid kunnen bieden aan de motor. Ook bleek de motor er destijds ruw ingezet. Het huis van de motor is bij het plaatsen te hard op een spant geplaatst. De monteur kwam hier achter doordat hij een verwrongen spant onder de motor zag en een beschadiging aan het motorhuis. De oud eigenaar had me verteld dat hij in 1997 pech heeft gehad met de originele 1 cilinder die erin stond. Zodoende is destijds deze Peugeot Indenor ingebouwd. Echter, naar nu blijkt, heeft men het geheel niet verantwoord passend gemaakt.

 

Sloep renovatie afgebroken schroefas 2Schroefas
Om de schroef op de schroefas te krijgen is de as op een onjuiste manier ingeboord.  Gevolg was dat bij het proberen los te draaien het geheel afbrak. Resultaat is een afgebroken einde van de as. Deze zal opnieuw getapt moeten worden. Wanneer dat niet gaat zal er een nieuwe schroefas nodig zijn.

 

 

 

Sloeprenovatie koelslang peugeot IndenorKoelslang Peugeot Indenor
Over de afgelopen jaren heeft de koelslang het 3x begeven. Uiteraard gebeurde dat op de meest ongelukkige momenten. Nu de boot op deze manier wordt opgeknapt zal ook de motor op dat punt verbeterd worden. Veiligheid voor alles! De slang sluit het koelwaterreservoir aan op de koelwaterpomp. Deze bocht staat echter onder een lichte spanning. Dat wil zeggen dat hij onder een iets grotere bocht aangesloten staat. Hierdoor staat er op de binnenzijde (teveel) spanning. Dit is dan ook het punt waarop de slang meerdere malen het begeven heeft.
Dynamo
De motor is nu voorzien met een 10 amp dynamo. Deze is in het gebruik te licht gebleken om de accu’s tijdens 1 boottocht opgeladen te krijgen. Met een zwaardere dynamo zullen de accu’s in minder tijd volgeladen zijn.

Stuwdruklager
Er zal een stuwdruklager in de sloep komen. Hiermee moet de druk van de schroef op de motor ondervangen worden. Om de stuwdruklager goed bevestigd te krijgen is de achterste spant verstevigd. Daarnaast zijn er haaks op het spant, maar in het verlengde van de motorsteunen, 2 hoekprofielen gelast. Deze voorkomen dat het spant bij teveel druk kan wijken. De voorwaartse druk van de schroef wordt over meerdere bevestigingspunten overgedragen aan het casco. Daarnaast zal de motor deze druk niet meer hebben.

Motorsteunen
De motor stond op stijve motorsteunen. Hierdoor werden de lage trillen relatief gemakkelijk overgebracht op de sloep. Door de huidige aanpassingen in de motor fundatie & de stuwdruklager kan de motor op zachtere motorsteunen komen te staan. Deze zullen de trillingen beter verwerken & opvangen dan hun stijve voorgangers.

FacebookTwitterWhatsAppPinterestDelen

Reactiemogelijkheid is gesloten