Transport

Transport van de sloep.

 

Uitvoerder: De Gier Rotterdam B.V.
Sloeprenovatie - De Gier transport
Vlaardingweg 22
3044 CK Rotterdam
T: +31(0)10-2080044
F: +31(0)10-4621295
E: degier@de-gier.com

Tijdsvak: 24 februari 2015
Tijdsduur: 9:00 - 13:00

 

Sloep klaar maken voor transport

Sloeprenovatie - takelen scheepsmotor peugeot Indenor XDP 4.90Alvorens de sloep klaar was voor transport moest de motor er eerst nog uit. Doordat de sloep buiten lag werd de kraan niet beperkt door hoogte. De loods van de Keilewerf echter heeft een beperking in de hoogte van 8 á 9 meter. De t.l. verlichting hangt nog eens 3 meter lager. Dus het hijsen was niet alleen beperkt in hoogte maar ook complexer door de omgeving.

Omdat het onzeker was of de motor op de Keilewerf eruit te takelen was werd dit op Werf de Hoop gedaan. De motor was reeds zo goed als gedemonteerd en stond alleen nog bevestigd aan zijn motorsteunen. Nadat deze waren losgemaakt werd de motor er uit getakeld.

 

 

Verstevigingsbalken & hijsbanden i.p.v. een evenaar.Vierkante evenaar

Een tweede belangrijk punt voor het transport was het aanbrengen van verstevigingsbalken. Het dwarsverband van de sloep moest worden verzekerd. Daarom werden deze verstevigingsbalken. Zij moesten voorkomen dat de spanbanden de sloep “fijn (zouden) knijpen” tijdens het heffen.  In de bedrijfsloods van de Keile werf werd er zelfs met nog kortere banden gewerkt wegens de beperkte hoogte. Dit betekende een toename in knijpdruk! De balken die zijn aangebracht vingen deze knijpdruk op.

 

 

Sloeprenovatie - Sloep hijsen spanbanden

Een andere optie was het gebruik van een evenaar. Echter was deze optie beperkt door de hoogte van de loods van de Keilewerf. Bij het hele transport is er uiteindelijk niet gewerkt met een evenaar. (Een evenaar voorkomt knijpdruk om het schip.)

De sloep heeft namelijk geen spanten! Vroeger, gaven de banken deze sloep zijn stevigheid. In het oorspronkelijke ontwerp van de sloep horen zitten deze banken erin.

 

 

Centimeter werk.Sloeprenovatie - aanpassing takelen

Binnen in de hal moest de truck met oplegger eerst keren. De hal was (nog) leeg en zodoende was er de ruimte. Het hijsen werd precisie werk! De verlichting aan het plafond maakte dat het hijsen uiteindelijk op centimeters aankwam. Om iedere centimeter nodig was werd een aanpassing gemaakt. Hierdoor werd er weer een paar centimeter gewonnen.

 

Sloeprenovatie - transport centimeter werk

 

De truck met arm gaat net onder de t.l. verlichting door. De lange arm van de kraan plaats de sloep in de hoek. Onder het toeziend oog van één van de beheerders wordt de sloep wordt exact geplaatst binnen de afmetingen van het kavel. Voor de komende 8 tot 12 maanden zal dit de plek zijn van de sloep.

 

 

 

Anders eruit dan erin.

De sloep zal niet op dezelfde wijze eruit gaan als dat hij erin kwam. De kavels rondom zijn verhuurd en zullen in de loop van 2015 steeds verder gebruikt worden. De truck zal niet die draai kunnen maken in de loods zoals bij het afleveren.

Hoe en op welke wijze de sloep uit de loods is gehaald is medio oktober 2015 te lezen.

 

 

Sloeprenovatie transport panorama

FacebookTwitterWhatsAppPinterestDelen

Reactiemogelijkheid is gesloten